top of page
Search

Ekfraza-U dodiru sa

Violeta Vlaški

U ovom blogu predstavljamo opis ili ekfrazu još jednog dela sa izložbe U dodiru sa, koju je u junu ove godine posetilo nekoliko hiljada ljudi. Izložba je priređena u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, i predstavlja inovaciju u shvatnju inluzivnosti u kulturi i društvu, jer je na jednom mestu okupila publiku koja svim čulima ima mogućnost da uživa u umetnosti, kao i publiku koja zbog senzornih poteškoća vrlo retko može da bude uključena u kulturni život grada. Vrlo je retka prilika da publika, koja za najbolje prijatelje ima osobe sa oštećenim vidom, sluhom ili drugim poteškoćama u pristupačnosti može da pođe na neki kulturni događaj. Muzeji su prepoznali potrebe publike i povremeno i organizuju pristupačne izložbe, makar taktilnim prikazom likovnog dela. MSUB je ovom izložbom otišao dalje od svih i opravdao svoj naziv. Ostaje nada da će se i ostale kulturne insititucije rukovoditi ovim primerom i otvoriti vrata svim ljubiteljima kulture i umetnosti. Ovde imam u vidu ne samo muzeje, nego i pozorišta, a naročito bioskope. Ali, to je tema za neku sledeću priču.

Zoran Popović, Aksiomi, 1972/2002, fotografija u boji, 47,5h32,5 cm/8 komada, foto Milan Jozić.

Performans Aksiomi predstavlja osam osnovnih geometrijskih znakova.

Na prvoj fotografiji vidimo muškarca, koji stoji mirno, okrenutog licem posmatraču. Muškarac je obučen u crnu odeću. Na crnoj košulji se od vrata nadole vide tri bela dugmeta, kao i po jedno belo dugme na džepovima levo i desno na ggrudima. Raspored dugmadi je takav da liči na grčki krst. Muškarac ima crnu kosu i gustu crnu bradu i brkove. Muškarac stoji u prostoriji sa tamnim podom, a iza njega se izdiže visok beličasto-sivkasti zid.

Muškarac u visini struka drži ruke savijene u laktovima i isprepletanih prstiju. Na prstima ruku ima prikačene, kao prstenje, sitne, bele lampe.

Na drugoj fotografiji vidimo istog muškarca, kako stoji mirno, okrenutog licem ka posmatraču. Prostorija je ista, zid ima zelenkastu nijansu. Na drugoj slici jedva vidi se dugmad ispod grudi, kao i dugme na desno strani grudi. Leva ruka se vidi samo u ramenu i prvi deo nadlaktice, a desna se uopšte ne vidi. Od vrhova prstiju leve ruke, koju je muškarac ispružio nadole i malo udaljio od bokova pod uglom od 45 stepeni, do vrhova prstijudesne ruke koju je muškarac verovatno podigao gore pod uglom od od 135 stepeni u odnosu na telo i udaljio levo, se vidi pet sjajnih struna.

Na trećoj fotografiji lik i telo muškarca su nejasni, u izmaglici. Zid je i na ovoj fotografiji zelenkaste nijanse. Nisu vidljive crte lica, dugmad, brada se jedva nazire. Okrenut je licem ka posmatraču, potpuno sastvaljenih nogu. Ruke muškarca su ispružene iznad glave i šakama drži gornji kraj sjajno-žućkaste linije koji je vertikalna osa tela muškarca. Malo iznad kolena do poda se vidi bleda senka figure muškarca.

Na četvrtoj fotografiji muškarac stoji u istom prostoru, okrenut licem ka posmatraču. Na pantalonama u predelu kolena se vide po dve tri beličasta nabora. Desna ruka je sivkasto-bela, spuštena uz telo, savijena u laktu i polovina podlaktice se stapa sa crnom košuljom. Čini se da drži donji deo sjajno narandžastog krsta. Leva ruka je spuštena kraj tela, savijena u laktu i kao da drži levi kraj horizontalnog kraka krsta.

Na petoj fotografiji je isti muškarac u istoj prostoriji. Dugmad je slabo vidljiva. Vide se dve senke ruku. U jednoj senci ruke su crne tik ispod ramena a onda senke ruku u odnosu na telo grade ugao od 45 stepeni. Iz šaka muškarca vertikalno nagore se vidi sjajni zrak, i paralelno sa podom još jedan kraći sjajni zrak, koji ne stiže do bokova muškarca. Drugu senku čine ruke podignute u ramenima tako da sa telom grade 90 stepeni, i u laktovima su podignute nagore, tako da i u laktu grade ugao od 90 stepeni. Do šaka stiže odozdo sjajni zrak prve senke, a iz njih izlazi još po jedan zrak, paralelan sa podom i ovi zraci stižu do temena muškarca, ali se ne spajaju. Sjajni zraci grade nezavršen u paralelnim stranicama četvorougao.

Na šestoj fotografiji isti muškarac stoji licem okrenut ka posmatraču, raširenih nogu. Zid je zelenkaste nijanse. Beličasti nabori pantalona su vidljivi na desnom kolenu. Ruke su senke, podignute nagore i grade sa telom ugao od 135 stepeni. Duž ruku se protežu dva sjajna traga od po po nekoliko paralelnih linija. Orbite se seku u predelu leve strane grudi muškarca. Orbite se prekidaju odmah iza muškarca, u visini njegovih kukova.

Na sedmoj fotografiji muškarac stoji mirno, spojenih nogu, okrenut licem ka posmatraču. Pozadina ima zelenkastu nijansu. Dugmad su vidljiva, sad na grudima postoje dva para, i podsećaju na temena palalelograma. Vertikalno se vidi pet dugmadi.

Ruke se samo naslućuju na osnovu svetle senke gornjeg dela nadlaktice. Dve sjajne paralelne kružnice prave oblik koji podseća na jabuku, pri čemu gornja kružnica se na spaja kroz na vrhu i u dnu. Kružnica skoro da dotiče sredine leve i desne ivice fotografije, seče muškarca u gornjem delu butina i vrh kružnice je viši od muškarca za otprilike četvrtinu njegove visine.

Na osmoj fotografiji muškarac stoji raširenih nogu i okrenut je leđima ka posmatraču. Pod je manje taman nego na ostalim fotografijama i vide se duboke vojničke čizme na muškarcu.

U blogu je opis slike
Aksiomi, Zoran Popović

Zid je svetlo–sivo-beličast. Ruke muškarca su savijene u laktu i šakama se drži za zadnji deo pantalona, u visini zadnjih džepova. Na šakama se vide sitne lampe, zakačene na svakom prstu, poput prstenja.


Commentaires


© 2023 by James Consulting. Proudly created with Wix.com

bottom of page